RSS Feed

Invata sa spui NU!

Am ales sa scriu despre acest subiect tocmai pentru ca si eu m-am aflat de nenumarate ori in situatia de a nu refuza propunerile unor persoane, iar mai apoi sa fiu incercata de sentimente precum iritare, frustrare, nervozitate.

De cateva zile am „trait” consecintele acestei incapacitati de a refuza. Cu ceva timp in urma am acceptat sa imprumut o rochie de seara unei prietene, si desi am ales o rochie asupra careia nu credeam ca vor exista modificari dupa purtarea ei ( cu exceptia unor „accidente” precum rupere, patare etc ), am constatat ca din rochia care mi se potrivea perfect am primit inapoi o rochie care imi este cu cel putin un numar mai mare😐. S-a intins peste spate, pe posterior si solduri imi este larga… uff! Si singura vinovata in toata povestea aceasta sunt doar eu. Veti spune sa o duc la un croitor sa o modifice… ei bine, am de gand sa fac acest lucru, insa nu sunt sigura daca se vor putea face modificari deoarece croiul este unul deosebit.

Si uite asa m-au apucat toti nervii si mi-au trecut prin minte diferite situatii in care am spus „da” in loc de „nu”. Si probabil multe dintre noi am trecut prin asa ceva. Ma gandesc ca este o chestie tipic feminina. Barbatilor le este mai usor sa refuze, cel putin eu asa am observat.

Am spus de atatea ori „da, imi place!” si am mai si zambit frumos la coafor la intrebarea „iti place?” desi raspunsul era un categoric nu, urmat de urlete si tipete, pe care le-am „inghitit” si le-am eliberat acasa chiar inainte de a intra cu capul sub dus. Si nu, nu am spus „nu” la rugamintea unor prietene de a iesi la suc/ shopping/ plimbare desi singurul lucru pe care m-il doream e sa fac o baie fierbinte si sa ma pun in pat pentru ca am avut o zi plina si obositoare.

Cred ca cel mai groaznic a fost in ziua in care imi serbam majoratul si am ales sa merg la un salon pentru un machiaj profesionist.  Nici daca ma lasam pe mana unei fetite de 5 ani nu aveam fata mai colorata. Gagica m-a machiat ca pentru cabaret – „ca deh, o data ai 18 ani😉 ” mi-a zis. Buze roz cu sclipici, blush roz bombon pe pometi, fard de pleoape albastru pastel… o minunatie! Mi-a fost rusine sa spun ca arat groaznic, si mai rusine mi-a fost de taximetrist cand i-am intalnit privirea.  Noroc ca am remediat totul acasa cu putin demachiant si nu am mai avut parte de priviri ciudate la petrecerea din seara respectiva.

Intamplari au fost mult mai multe: am accptat sa lucrez la proiecte ale profilor desi aveam si eu proiectele mele de predat ( ma bucuram ca eram considerata capabila si ma alegeau pe mine in locul altora, si poate am avut de invatat multe – de obicei cu gandul asta ma implic in diferite activitati – insa de cele mai multe ori eram extenuata si deveneam iritata si iritanta cand intram in criza de timp ), am acceptat sa vizionez un film si sa si platesc pentru el doar pentru ca ceilalti doreau sa-l vizioneze, iar eu stiam ca nu o sa imi placa si ca  e o pierdere de timp etc.

Untitled

Dar in timp m-am calit si am invatat sa fiu putin egoista. Stiu ca inca mai am momente de slabiciune, insa incetul cu incetul am inceput sa spun ce gandesc, sa vorbesc atunci cand trebuie pentru ca mai tarziu va fi prea tarziu. De situatiile acestea in care trebuie sa refuzam sau sa intervenim cand cineva greseste si induce pe ceilalti in eroare o sa ne lovim toata viata. Atat in viata personala cat si in in cea profesionala. De multe ori ne vom gandi ca e mai bine sa nu ii spunem mamei/iubitului/prietenei ca greseste si sa ne contrazicem, preferand sa dam aprobator din cap de frica sa nu suparam sau sa iscam divergente. Insa acum sunt de parere ca putem face un bine, schimba o parere gresita, imbunatatii relatii cu o atitudine ferma si corecta fata de cei dragi. La fel si la scoala sau la serviciu, cu riscul de a crea antipatii, cred ca e mai indicat sa atragem un semnal de alarma si sa nu avem retineri in a spune ce gandim cand se raspandesc informatii eronate sau se fac greseli pe care mai tarziu va trebui sa le indreptam poate chiar noi.

Cred ca toate am intalnit in diferite magazine vanzatoare fara chef sau cu un aer de superioritate care iti arunca priviri de parca ai vrea sa furi ceva nu sa cumperi. Unele se simt ofensate de-a dreptul daca indraznesti sa le intrebi una alta. Cred ca si aceste cucoane care uneori uita ca sunt vanzatoare si rolul lor este de a fi amabile si a da o mana de ajutor cand sunt solicitate, trebuie aduse cu picioarele pe pamant.

Bineinteles, toate aceste situatii trebuie gestionate cu diplomatie.  Trebuie sa fim atente la felul cum ne exprimam, mai ales pentru ca nu dorim sa jignim pe nimeni ci doar sa atragem atentia asupra problemei.  Trebuie sa ne exprimam cu calm, sa zambim si sa folosim o tonalitate calda. Sigur, nu trebuie sa ne pierdem fermitatea, dar nici sa apelam la o exprimare agresiva sau o atitudine defensiva.

Este important sa spunem ce gandim si mai ales sa spunem NU in situatiile care cer un astfel de raspuns, tocmai pentru ca procedand in mod invers riscam sa ne pierdem respectul de sine si sa fim incercati de diferite stari de anxietate si inferioritate.

Cel mai bine pentru persoanele care nu reusesc sa refuze solicitarile celorlati dar care isi doresc sa schimbe acest lucru, este ca atunci cand li se propune insistent ceva sau sunt rugati sa isi rapeasca din timpul si asa prea scurt pentru a face un serviciu cuiva, este sa nu raspunda imediat afirmativ sau negativ, ci sa invoce un timp de gandire si de consultare a programului. E bine sa oferim un raspuns argumentat precum „Multumesc ca te-ai gandit la mine, dar trebuie sa te refuz. Maine e ziua mea libera si am asteptat de mult sa petrec putin timp doar cu mine”, dar nu este indicat sa ne gasim tot felul de scuze sau sa ne motivam excesiv refuzul.

Invata-sa-spui--Nu--

Exista situatii in care un NU ferm, hotarat ne scapa de la a face lucruri care nu ne fac placere, de a participa la evenimente pe care le consideram plictisitoare sau nepotrivite pentru statutul nostru. Asemenea situatii nici macar nu trebuie motivate. De ce sa facem un lucru pe care pe urma sa-l regretam sua care sa ne puna intr-o situatie jenanta sau sa formeze pareri gresite despre preferintele noastre? Imaginea noastra e pe primul loc. Dragile mele, daca nu a fost asa pana acum, cred ca e timpul sa luati atitudine!

Ati trecut prin situatii asemanatoare, fetelor? Eu am lucrat mult la atitudine si pot sa spun ca sunt multumita. Insa mai am de lucrat putin la diplomatie🙂 – mi s-a spus si ca sunt obraznica atunci cand mi-am invocat drepturile. Oricum, ma gandesc de doua ori inainte de a accepta sau refuza o persoana si chiar daca am adunat cateva antipatii in randul colegilor am invatat sa spun ce ma deranjeaza si sa taxez lipsa de respect imediat ce o sesizez. ( Din pacate am si un oarecare spirit justitiar si taxez si lipsa de respect sau nedreptate fata de alte persoane in momentul in care sesizez la persoana in cauza timiditate si lipsa increderii in sine pentru a riposta ).

VA INVIT SA DATI LIKE PAGINII BLOG LORENA MARCHIS! PUPICI!

5 responses »

  1. Si eu sunt de acord cu tine. In ultima vreme am invatat sa spun nu, sa spun ce cred oamenilor, in loc sa le prezint o minciuna frumos ambalata. Am pierdut, culmea, o prietena pentru ca am ales sa fiu sincera cu ea, in loc s-o barfesc pe la spate. Dar macar sunt impacata. Mi-a mers la suflet articolul tau!

    Răspunde
  2. E greu sa spui Nu de teama sa nu ranesti, insa daca as iesi eu mai ranita, nu am sa spun Da si sa stii ca refuz, trebuie sa refuzam frumos si just si fata de noi.

    Răspunde
  3. Imi place postul tau la nebunie ! Asemenea sunt si eu .. Tare greu imi e sa spun NU cuiva . de frica ca se va supara , oftica . Dar sincer mi-am dat seama de multe lucruri in ultima vreme . Si ar tb sa fim egoiste/I , deoarece toata lumea face cum ii e lui bine personal si respectivii nu se vor gandi niciodata ca ne ranesc pe noi😀 deci trebuie sa invatam sa spunem NU !😀

    Te pup

    Răspunde
  4. Bine zis🙂 cel mai greu este sa spui prima oara Nu, dupa din ce in ce mai usor🙂

    http://www.noissapym.blogspot.ro

    Răspunde
  5. Si de acord cu tine. Asa patesc si eu de foarte multe ori. Din amabilitate si respect, uitam sa spunem si NU. Imi place foarte mult blog tau!🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

